מאמרים כלליים הגיל השלישי

הגיל השלישי/ אהובה אילן

תוחלת החיים של חיות מחמד כיום הינה ארוכה וטובה יותר מבעבר. גורמים רבים אחראים לעליה זו, כולל תזונה משופרת, טפול וטרינרי ובעלים מלומדים. עליה זו בתוחלת החיים פרושה שכלבים רבים יותר מגיעים לגיל מבוגר יותר ובעליהם יעמדו בפני בעיות ודרישות מיוחדות האופיניות לגיל. הבנה בתהליך ובבעיות השכיחות העומדות בפני הכלב הגריאטרי הינו הצעד הראשוני בנתינת הטפול הטוב ביותר בכלבך המבוגר. הדגש העיקרי בטיפול בבריאות גריאטרית הינו לימוד הבעלים, גילוי מוקדם ומניעת המחלה.

חשוב בתחילה להבין שתהליך ההתבגרות עצמו אינו מחלה, אלא שלב בחיים. עלייה בגיל גורמת לירידה ביכולת הגוף לתחזק עצמו, לבצע תיפקודי גוף נורמליים, ולהסתגל ללחצים והשינויים בסביבה. שינויים רבים מתרחשים בכלבים בהזדקנותם. שינויים בחילוף חומרים גורמים לצריכת מזון מופחתת. כלבים מבוגרים פעילים פחות בדרך כלל וכתוצאה מכך עולים במשקל וגורמים להפיכת עודף המשקל לאחת הבעיות העיקריות בכלבים מבוגרים.

שינויים בסביבת הכלב או בשגרה יכולים לתרום לשינויי התנהגות ואפילו חולי. רצוי לנסות להפחית למינימום בחיה הגריאטרית שינויים חמורים ופתאומיים. עם הזמן מתחילה ירידה הדרגתית בחושיהם (שמיעה, ריח, ראיה וטעם). חיית המחמד שלך עלולה לא להגיב לגרוי במהירות ובאותה צורה כפי שנהגה בצעירותה. כלבים בוגרים יכולים לבלות יותר זמן בשינה ולהתקשה בהתרוממות משכיבה או ישיבה. בנוסף עם העלייה בגיל יורדת יכולת הגוף לתחזק עצמו וכן קיימת ירידה בתפקוד המערכת החיסונית.  בעיות חילוף חומרים והפרשות פנימיות, ליקוי תיפקוד בתפקוד אברים וסרטן – כולם נראים בתדירות עולה בחיית המחמד הבוגרת. שינויים ניווניים בשרירים, עצמות ומפרקים גורמים לעתים קרובות לדלקת פרקים וחולשת שרירים.

בחלק מבעיות אלו קשה לטפל אולם אפשר להיות מודעים לבעיות הפוטנציאליות ולשפר משמעותית את איכות חייה של חיית המחמד.  רוב הוטרינרים ימליצו על ביקורים תכופים יותר ובדיקות נוספות אבחנתיות לחיות גריאטריות במאמץ למצוא שלבים מוקדמים של מחלה לפני שיגיעו לשלב בעייתי.

מניעה הינה תמיד טובה יותר מטיפול במחלה הקיימת כבר. לאורך זמן רפואה מונעת משפרת את איכות החיים ועדיפה מההמתנה להופעת הבעיות.

תהליך ההזדקנות מביא גם לירידה ביכולות הגופניות ולפעמים המנטליות של הכלב. ערנותו של הבעלים לשינויים אלו מאפשרים טפול יעיל יותר אחר.

לא כל הכלבים מתבגרים באותו קצב. בדרך כלל, גזעים קטנים חייהם ארוכים יותר מאשר גדולים וגזעים מעורבים חיים בדרך כלל יותר מאשר גזעים טהורים. קו מנחה כללי לגבי מתי יחשב הכלב גריאטרי יכול להתבסס על משקל גופו כבוגר. כלבים קטנים (מתחת ל-10 ק"ג) נחשבים גריאטרים בין 9 – 13 שנים. כלבים בינוניים ( 10 -20 ק"ג) נחשבים גריאטרים בין 9 – 11 שנים. גזעים גדולים (20 –40 ק"ג) נחשבים גריאטרים בין 7 – 10 שנים. לבסוף כלבי ענק (מעל40 ק"ג) נחשבים גריאטרים בין 6 – 9 שנים.

הבחנה במחלות בשלבים מוקדמים משפרת את התוצאות. לכלבים שונים גורמי סיכון שונים המשפיעים על האבחנה ברפואה הגריאטרית. גורמי סיכון אופיינים לגזע, גנים, סביבה וסגנון חיים של הכלב עלולים להעמידו בסיכון יתר לפתח מחלה מסויימת או שינויי גיל אחרים.

בעשרות השנים האחרונות, התקדמה הרפואה הוטרינרית והביאה לעליה דרמטית בתוחלת חיי חיות המחמד. כיום תוחלת חיי הכלב ארוכה יותר ובריאותית טובה יותר.

במידה וקיימת בעיה בכלבך המבוגר, אל תניח כי הבעיה הינה בגלל גילו  וכי אין לעשות דבר. עם טפול מתאים, מצבים שונים אפשר לשפר. הוטרינר/ית שלך יכול/ה לקבל מידע רב מההסטוריה הרפואית של כלבך, ביצוע בדיקה גופנית ובדיקות מעבדה הכוללות בדיקת דם, שתן וצואה. בדיקות אלו תסייענה להעריך את מצבו הבריאותי של כלבך.

יש להקפיד על החסונים הנדרשים: כלבת ומשושה ובמידת הצורך גם חסון נגד שעלת.

טיפול בכלב מבוגר תלוי בדרישות יחודיות או בבעיות חיית המחמד שלך.

הבעיות הנפוצות ביותר בכלבים גריאטריים הם

–    נושאי תזונה

–    מחלות שיניים

–    דלקות פרקים

–    מחלות חילוף חומרים

–    הפרעות הורמונליות

–    מחלות לב

–    גידולים בעור

–    בעיות שתן

–    מחלות ערמונית בכלבים לא מסורסים

–    סרטן

–    תיפקוד לקוי התנהגותי וקוגניטיבי

בדיקה תקופתית של חיית המחמד שלך, יכולה לגלות בעיות פוטנציאליות.

ודא שלחיית המחמד שלך תנאי חיים נקיים, חמים ומוגנים וכן גישה תמידית למים טריים ונקיים.

יש לספק אוכל כלבים איכותי המתאים לדרישות המיוחדות של כלבך ואל תניח לו להגיע לעודף משקל. הברש את כלבך ובמידה ואפשר צחצח את שיניו.

היוועץ עם הוטרינר/ית לגבי פעילות גופנית, הזנה וכל תרופה שתדרש.