פטרת בחיות מחמד דרמטופיטוזיס

פטרת בחיות מחמד דרמטופיטוזיס

מאת ד״ר עדי גל

פטרת עורית היא מחלת עור הנגרמת על ידי פטרייה ומאופיינת במראה "טבעתי" (ring worm). הפטרת מדבקת הן לבעלי חיים והן לבני האדם.

חלק מהזיהומים הפטרייתיים עשויים לחלוף מעצמם בבעלי חיים בריאים, אך הטיפול בהדבקה קשה עלול להיות מתסכל ויקר. אבחון וטיפול מוקדמים יובילו להחלמה מהירה יותר.

הפטרייה חיה בתוך זקיקי השיער וגורמת לשערה להישבר בקו העור.

המופע הקלאסי של פטרת הוא אזור עגול מודלק חסר שיער עם קשקשת קלה. בדרך כלל על הפנים, באזניים וברגליים. אך לעיתים הסימנים לא אופייניים ועשויים להראות כאובדן פרווה מפושט, גבשושיות או השחרה של העור (בייחוד בחתולים).

כיצד נדבקים?

הדבקה קורית על ידי מגע ישיר בין בעל חיים נגוע לבריא. כלב עלול להדביק חתול ולהיפך. כלבים וחתולים עלולים להדביק בני אדם ולהיפך וקיימת אף הדבקה בין בני אדם. ילדים רגישים יותר להדבקה. אנשים בוגרים בדרך כלל עמידים להדבקה אלא אם כן יש פגיעה בעור כמו פצע או שריטה.

הדבקה עלולה להתרחש גם מסביבה מזוהמת כאשר נבגים של הפטרייה יכולים לשרוד במשך חודשים במצעים או בשטיחים.

תקופת הדגירה היא 10-12 יום, כלומר יעברו 10-12 ימים מהחשיפה לפטרייה לפני שנראה לקויות בעור.

כיצד מאבחנים?

  • זיהוי לקות אופיינית על העור.
  • הערכת הנגעים באמצעות מנורת wood המקרינה אור פלואורסנטי: זקיקי שיער נגועים בפטרת יזהרו באור צהוב-ירוק. לעיתים מתקבלת תשובה שגויה ולכן המנורה משמשת כהערכה ראשונית בלבד.
  • דיגום שיער וקשקשים מנגעים חשודים לתרבית עם מצע מיוחד. זו השיטה הטובה והמדוייקת ביותר לאבחון, אך היא עלולה לקחת 2-3 שבועות לקבלת תשובות.

כיצד מטפלים?

ישנם מספר אמצעים לטיפול בהתאם לחומרת ההדבקה, כמה בעלי חיים נגועים בבית, האם ישנם ילדים בבית וכמה קשה יהיה לחטא את סביבת בעל החיים.

הטיפול עשוי לכלול טיפול מקומי על העור או כתרופה הניתנת דרך הפה. לעיתים מומלץ לגלח פרווה ארוכה ולרחוץ בשמפו אנטי-פטרייתי.

הטיפול צריך להינתן עד אשר מתקבלת תרבית שלילית לאחר שהנגעים חלפו.

חשוב לציין שהטיפול לא יניב תוצאות מיידיות. אזורי עור חסרי שיער יתרחבו בתחילה לפני שיצטמצמו. תוך שבוע-שבועיים אובדן השיער ייפסק, המראה הקשקשי של העור יעלם והעור יראה נורמלי.

טיפול סביבתי:

יש לדאוג לחיטוי סביבתי למניעת חזרתיות ההדבקה ולמניעת הדבקה של בני האדם וחיות אחרות בסביבה:

  • כביסה תכופה (עם מים חמים וסבון כביסה) של מצעים, מגבות ושטיחים שבאו במגע עם בעל החיים החולה.
  • ניקוי משטחים עם מטלית חד פעמית.
  • ניקוי כל אזור שבא במגע עם בעל החיים (כולל רצפה, קירות ורהיטים) עם אקונומיקה (מדוללת) ואם ניתן, הגבלת אזור המחייה של בעל החיים לאזור מצומצם שקל לנקות.
  • חיטוי או החלפת מברשות פרווה וצעצועים.
  • שאיבת שטיחים באופן תדיר והחלפת שקית השואב.
  • רחיצת ידיים במים חמים וסבון והחלפת בגדים לאחר מגע עם בעל החיים.

בעל החיים עלול להיות מדבק למשך כשלושה שבועות כאשר ניתן טיפול אגרסיבי.

אם הטיפול מינימלי ההדבקה עלולה להימשך זמן רב יותר. מומלץ לצמצם מגע עם כלבים או חתולים אחרים או בני משפחה במהלך תקופה זו.

האם תיתכן נשאות של הפטרייה?

יתכן מצב של נשאות כאשר הטיפול לא הושלם במלואו או לא היה אגרסיבי מספיק או כאשר ישנה מחלת רקע הפוגעת בפעילות מערכת החיסון.

 תמונה תחת רשיון "Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International license"