מפגש בין חיית מחמד חדשה לבין חיות מחמד המתגוררות בבית

מפגש בין חיית מחמד חדשה לבין חיות מחמד המתגוררות בבית

אהובה אילן

כאשר הינך מביא הביתה חיית מחמד חדשה, התכונן לתקופת מעבר והסתגלות לחיות המחמד המתגוררות בבית. תיווכח לדעת כי חיות מסויימות מסתתרות מהתוספת החדשה למשפחה בעוד האחרות תנסנה לסלק אותו. לפעמים החיות שהיו קודם בבית יחלו בהתנהגות להשגת תשומת לב כולל נביחות, שריטות ברגליהן, גניבת דברים, דחיפת התוספת החדשה וקפיצה עליך. כל אלה הינם בגדר הנורמה ואינם מדאיגים במידה והם משתנים תוך שבוע עד שבועיים.

במידה וחיות המחמד בבית אינן חוזרות תוך תקופה קצרה להתנהגות הרגילה, או במידה והן נעשות תוקפניות, קיימת בעיה שלא תמצא את פתרונה בעצמה ויש להעזר ביועץ להתנהגות בעלי חיים.

לפני הכנסת חיית מחמד חדשה לבית יש לוודא כי הינה בריאה ומחוסנת.

אפשר להקל במעבר ע"י הכרה הדרגתית.

כאשר אין השגחה ישירה על חיות המחמד יש להפריד ביניהן. עצה זו יכולה להיות קיצונית אולם מטרתה להבטיח שלא תהיינה כל פציעות וכי המערכת החברתית הרגילה של חיות הבית לא תישבר לפתע לרסיסים.

אין לשנות לחיות הבית את הגישה למקומות בהן היו רגילות להיות.

חיית המחמד החדשה צריכה להיות במקום נייטרלי עם צעצועים, שמיכה, מים וכל דבר אחר שהיא עלולה לצרוך. חשוב לא למקם אותה בבית במקום הנחשב כמבוקש ביותר ע"י חיות המחמד האחרות.

כאשר החיה מופרדת מכל סיבה שהיא חשוב מאד להעניק לה תשומת לב ככל האפשר. הדבר נכון במיוחד לגבי חיית מחמד חדשה.

הזמן הטוב ביותר לעשות הכרות הוא כאשר החיות שלוות. התחל בליטוף החיות הותיקות בבית, אמור להן "הכל בסדר". אל תצ'פר אותן במידה והן נוהמות, נושכות או נובחות. כאשר אתה אומר לחיית מחמד  במצב זה "הכל בסדר" אינך מרגיע אותן אלא מעודד התנהגות שאינה נכונה.

במידה והחיות רגועות ומתעלמות אחת מהשניה, באפשרותך להאכילן תוך צפייה בחיית המחמד החדשה. המרחק ביניהן צריך להיות מספיק קרוב שיראו אחת את השניה אולם לא קרוב מדי – מצב שעשוי להרגיז אותן. לאחר מכן, נסה מדי יום לקרב את הצלחות מעט עד למצב של אכילה אחת ליד השניה.

במידה ובאחד השלבים מתעוררת תוקפנות, יש לחזור למרחק בו לא היתה תגובה במפגש. השאר את הצלחות מספר ימים במצב זה ולאחר מכן התחל להתקדם שוב בהדרגה.

האכלה וליטוף החיות בנוכחות החיה החדשה מלמדת אותן כי דברים טובים מתרחשים כאשר הם נמצאות  רגועות יחדיו. במידה ואחת מחיות המחמד מתנהגת בתוקפנות, סגור אותה למשך היום או הערב ונסה שוב למחרת.

מפגשים תוקפניים ולא רצויים אינם אלימים אולם אינם מסייעים להתפתחות יחסים טובים בין החיות.

באפשרותך ללמוד לעקוב ולהבחין בהתנהגות המסמלת בעיות פוטנציאליות.

בכלבים התנהגויות אלו כוללות סימור שיער (עורף, צואר, או החלק האחורי), נעיצת מבט, חשיפת שיניים בנהימה, קפיצת ציד, עמידה צד ליד צד וגרגור או הרמת שפתיים ונעיצת שיניים בצואר החיה.

חתולים הינם אדוני האיום המתוחכם והאיום ללא קול כולל מבט ישיר,הרמת החלק האחורי ובסיס הזנב עם או בלי סימור, קול לחישה, חשיפת שיניים, והתנפלות – הינם איומים גם כן אולם פחות מפחידים כלפי חיות אחרות.

לגבי מפגש בין חתולים, אם קיימת אפשרות רצוי במשך מספר ימים, לפני הבאת החתול החדש לבית, לקחת פיסת בד או מגבת קטנה, לעסות ולהספיג בה את ריחו של החתול. את המגבת יש להניח – בבית המיועד לחתול החדש – במקום מרבצו של החתול (או הכלב) ולתת להם להתרגל לריחו של החתול החדש. לחילופין, אפשר גם להספיג במגבת את ריחם של חיות המחמד המתגוררות בבית ולהניח במקום שהחתול החדש נמצא לפני הבאתו למקומו החדש. ע"י כך יוכל גם החתול החדש להתרגל לריחם של חיות המחמד עמם הוא הולך להתגורר.

במידה ואתה מאמין כי החיה החדשה אינה יכולה להתמודד, או פוחדת מאד, או נעשית תוקפנית עד כדי פציעת חיית המחמד הותיקה – הפרד בין החיות.

אל תניח ידיך או חלקים אחרים מגופך בין החיות. זו הדרך הנפוצה ביותר בה אנשים נפצעים ע"י חיות המחמד. השתמש במטאטא, קולות רועמים (משרוקית וכו') או אקדחי מים על מנת להפריד בין החיות. אם באפשרותך לזהות את התוקפן – סגור אותו. אם אין באפשרותך לזהותו סגור כל חיה במקום נפרד.

במידה וחיות המחמד נמצאות בסמיכות והכל נראה רגוע – צ'פר ולטף אותן.

אם אינם בטוח בהתנהגות חיות המחמד, יש לחגור להן רצועה על מנת שאפשר יהיה לשלוט בהן במידה הצורך.

אפשר לחבר פעמון לקולר החיה החדשה על מנת לוודא תמיד היכן היא נמצאת.

המפתחות להצלחה הינן סבלנות והתבוננות.

במקרים רבים הכלבים לא הופכים לחברים קרובים אולם חיים בנפרד בשלווה תחת גג אחד וזה עדיף על תוקפנות.

אל תדחוק בחיות המחמד לקשרים בהם אינן חפצות מאחר ואתה עשוי לפגוע בהתנהגות הטובה שהשגת עד כה.