הרעלת רעל עכברים

הרעלת רעל עכברים

הרעלת רעל עכברים המכיל נוגדי קרישה (אנטי קואגולנטים) נפוצה בחיות בית ונגרמת מאכילת פתיונות רעל נגד מכרסמים המפוזרים ע"י הרשויות המקומיות ואנשים פרטיים. כלבים יאכלו לרוב את הפתיון ואילו חתולים עשויים להיפגע מאכילת מכרסם שהורעל.

לאחר שהרעל נאכל ונספג בגוף בעל החיים הוא גורם לחסימת אנזימים (חלבונים) בגוף האחראים למיחזור ויטמין K. ויטמין זה הוא חלק חיוני למנגנון הקרישה הטבעי בגוף. כתוצאה מכך בעל החיים ידמם מכל חבטה קלה ואף באופן ספונטני, והדם לא יקרש.

רעל נגד עכברים הוא רעל "חכם". מרגע האכילה ועד השפעת הרעל יחלפו לפחות 3-7 ימים. ההנחה היא שאם מכרסם ימצא מכרסם אחר שמת ליד מקור מזון נגוע ברעל הוא ימנע מאכילת מזון זה. מכרסם שאכל רעל נוגד קרישה יראה סימני הרעלה וימות רק לאחר מספר ימים (כשהרעל יגרום לחוסר מוחלט של ויטמין K בגוף). בנוסף לכך, הרעל נשאר פעיל בגוף לתקופה ארוכה וזמן פינויו מהגוף יכול לקחת מספר שבועות .

סימני הרעלת רעל עכברים מושפעים מגורמים רבים אבל יהיו קשורים לאיבוד דם בחלקי גוף שונים. בעל החיים עשוי להראות חולשה, חוסר תיאבון, שיעול, קשיי נשימה (מדימום לריאות), חניכיים חיוורות, דימומים מהאף, מהחניכיים, מהשתן ובצואה, הקאות, התמוטטות ואף מוות פתאומי.

איך יודעים שבעל החיים הורעל?

לפעמים זה פשוט: רואים את הכלב אוכל רעל עכברים, או את החתול אוכל עכבר מת, יש שאריות רעל (בצבע אדום או כחול בדרך כלל) בצואה, או שחבילת הרעל למכרסמים נפתחה/נעלמה..

כאשר בעל החיים מראה סימנים קליניים של מחלה ולא ידועה הסיבה, יהיה צורך בבדיקה גופנית יסודית ע"י הוטרינר/ית, בבדיקות דם כלליות לחקירת עוצמת הדימום וגורמי דימום, בבדיקות דם לתפקודי קרישת הדם ובצילומי רנטגן ובדיקת אולטראסאונד לקבלת מידע על אזורי גוף (בטן, בית חזה וריאות) בהם יש דימומים.

מה הטיפול בהרעלת רעל עכברים?

אם הגעתם לטיפול וטרינרי זמן קצר לאחר אכילת הרעל יוזרק לבעל החיים חומר הגורם להקאה ולפליטת הרעל. לעיתים ינתן דרך הפה גם פחם פעיל הסופח את שאריות הרעל מבלי שיספג לגוף בעל החיים.

אם חלפו יותר ממספר שעות מאכילת הרעל ינתן ויטמין K, הניפגע הראשוני מהרעל והחלק החסר להשלמת מנגנון הקרישה בגוף. הויטמין ניתן לבעל החיים בהזרקה ודרך הפה למספר שבועות עד פינוי כל הרעל מהגוף. בתום הטיפול יש לבצע בדיקת קרישת דם נוספת לוודא שקרישת הדם חזרה לנורמאל ואין עוד שאריות רעל בגוף.

חיות שמדממות באופן פעיל וסובלות מחוסר דם או קשיי נשימה עקב דימום לריאות יקבלו טיפול חירום אינטנסיבי שכולל עירויי דם ותוספת חמצן במסיכה או בכלוב חמצן להקלת הנשימה.

לסיכום: הרעלת נוגדי קרישה היא הרעלה מורכבת. סיכויי הצלחת הטיפול עולים ככל שהאיבחון והטיפול נעשים מוקדם יותר. אם אתם חושדים כי כלבכם או חתולכם נחשף לרעל עכברים צרו קשר מיידי עם המרפאה.