היפוך קיבה בכלבים

היפוך קיבה בכלבים

היפוך קיבה מהווה את אחד ממצבי החירום החמורים ברפואה וטרינרית. מצב בו התערבות וטיפול מיידיים הם קריטיים להצלת חיי הכלב.

הקיבה מהווה תחנה ראשונית לריכוז מזון הנבלע ומגיע מהושט, תחילת תהליך העיכול והעברה הדרגתית של המזון למעי הדק.

היפוך קיבה נגרם עקב התנפחות הקיבה והסתובבותה על צירה. כתוצאה מכך הופכת הקיבה לבלון סגור מלא בנוזלים, מזון, אויר וגז. הקיבה ממשיכה להתנפח כתוצאה מתסיסת המזון שנכלא בה בלי יכולת להוציא אויר וגז דרך הושט. כתוצאה מההתנפחות והלחץ נפגעת אספקת הדם לקיבה ולעיתים גם לטחול הצמוד לקיבה ומתחילים תהליכי נמק בקיבה ובטחול. הקיבה לוחצת גם על כלי הדם הגדולים בבטן  ועל שריר הסרעפת והריאות ופוגעת בפעילות הלב ומערכת הדם בגוף. ללא טיפול תהיה קריסה מהירה של מערכות הגוף והכלב ימות תוך מספר שעות.

טיפול רפואי וכירורגי מיידי! קריטיים להצלת חיי הכלב. חשוב לציין שככל שהטיפול ניתן מוקדם יותר בתהליך הסיכוי להצלחת הטיפול עולה.

מהם הגורמים להיפוך קיבה?

כלבי רועה גרמני, דני ענק, ניופאונדלנד, דוברמן וכלבים גדולים בעלי בית חזה רחב נחשבים לגזעים בקבוצת סיכון. אולם, היפוך קיבה עשוי להיגרם גם בכלבים שאינם בקבוצת הסיכון וקשור לעיתים באכילת ארוחה גדולה ופעילות גופנית לאחריה. התופעה נפוצה יותר בזכרים והסיכוי להיפוך קיבה עולה על הגיל. לא תמיד הגורמים להיפוך קיבה ברורים.

מה הסימנים להיפוך קיבה?

כלב עם היפוך קיבה יראה בתחילה סימני חוסר נוחות ונסיונות הקאה מלווים בריור, בהמשך הבטן תתרחב ותתנפח באיזור הבטן הקדמית והצלעות, עם חלוף הזמן הכלב יעשה אדיש, חלש וחסר שיווי משקל.  ללא טיפול הכלב לבסוף יתמוטט וימות.

איך מאבחנים היפוך קיבה?

בבדיקה גופנית של הכלב תהיה התרחבות של הבטן עם סימנים בהפרעה של זרימת הדם בגוף. צילום רנטגן של הבטן יראה קיבה מסובבת מלאת גז. צורת הקיבה המסובבת מזכירה יד שרירית מכופפת וזכתה לכינוי – היד של פופאי (Popeye's hand) או בועית כפולה (double bubble) והיא דיאגנוסטית להיפוך קיבה.

איך מטפלים בהיפוך קיבה?

טיפול מהיר חיוני להצלחה!

הכלב יקבל עירוי נוזלים מהיר ותרופות תומכות, הלחץ בקיבה יופחת ע"י החדרת צינור קיבה דרך הפה או ניקוב הקיבה (טרוקאריזציה) דרך קיר הגוף. לאחר ייצוב הכלב הוא ילקח לניתוח בו הקיבה תוחזר למנח הנורמאלי שלה ותקובע ע"י תפירת חלק מהדופן לקיר הגוף הפנימי (ההליך ימנע היפוך עתידי של הקיבה). במקרים בהם הטחול או חלק מדופן הקיבה עברו נמק תבוצע הסרת טחול והסרת חלקי הקיבה הפגועים.

לאחר הניתוח הכלב יקבל טיפול תומך הכולל עירוי נוזלים, תרופות אנטיביוטיות ותרופות תומכות מערכת העיכול, שיכוך כאבים וניטור צמוד להפרעות בפעילות הלב ובקרישת הדם העלולות להיות סיבוך של ארוע היפוך קיבה.

איך ניתן למנוע היפוך קיבה?

מומלץ להאכיל כלבים שתי ארוחות ביום ולא ארוחה אחת גדולה.

פעילות גופנית יש לבצע כחצי שעה או יותר לפני האכלה ולא אחרי האכלה.

שמירה על משקל תקין.

בגזעי כלבים הנמצאים ברמת סיכון גבוהה להיפוך קיבה מומלץ לבצע קיבוע כירורגי של הקיבה לקיר הגוף-בדרך כלל ההליך נעשה בעת עיקור/ סירוס.