בעיות עיניים נפוצות בכלבים

מאת ד"ר ענבר רזון

בעיות עיניים הן דבר נפוץ מאוד בכלבים. חלקן מולדות וקשורות לגזע הכלב, חלקם קשורות לגיל הכלב והזדקנות וחלק גדול מהן נרכשות כתוצאה מגורמים חיצוניים ופנימיים שמשפיעים על העין.

בעיות עפעפיים

אנטרופיון

ישנם כלבים אשר נולדים עם עפעפיים אשר פונים כלפי פנים. במקרים כאלו הריסים נוגעים בחלק החיצוני של גלגל העין (בקרנית) ויוצרים גירוי ופצעים.

אקטרופיון

ישנם כלבים בהם העפעפיים נפולים ופונים כלפי חוץ וכתוצאה מכך נוצרת דלקת לחמית כרונית ונטיה לזיהומים (אקטרופיון). נפוץ בגזעי ענק כגון סאן ברנרד, ברניז זננהונד ומסטינו נפוליטנו. מקרים כאלו מחייבים ניתוח קוסמטי אשר מתקן את מיקום העפעפיים ובכך פותר את הבעיה.

Cherry eye

מצב בו הסיבים המחזיקים את בלוטת הדמעות מתחת לעפעף השלישי , נחלשים וכתוצאה מכך הבלוטה קופצת החוצה. זו בעיה גנטית הנפוצה בקוקר ספניאל, ביגל, בוקסר, בולדוג ובוסטון טרייר. יש צורך בניתוח בכדי להחזיר את הבלוטה למקומה.

ציסטות/מסות על העפעפים

הגידול הנפוף ביותר בעפעפיים נקרא meibomian gland tumor . מדובר בגידול שפיר אשר גדל באיטיות רבה. לעיתים הוא מדמם או מפריע לעין עצמה. אם הוא גדל או מפריע לכלב בכל צורה שהיא , מומלץ להסירו. לעיתים אחת מהבלוטות שמיצרות את החלק השומני של הדמעות, נסתמת , ואז יש צורך לנקז את הבלוטה.

כיב (פצע) בקרנית

אחת הבעיות הנפוצות בכלבים היא "עין אדומה". מצב בו הלחמית אדומה מאוד ולעיתים מתנפחת, הכלב ממצמץ בעיניים וישנן הפרשות. הסיבה הנפוצה למצב זה הוא פצע (כיב) או שפשוף של החלק החיצוני של העין (הקרנית) שיכול להגרם משריטה מצמחים שונים, מבעל חיים אחר, משפשוף עצמי של עין מגרדת, מגוף זר שנכנס לעין ועוד.

במצב זה חשוב מאוד להגיע לבדיקה בכדי למנוע התדרדרות של המצב כתוצאה משפשוף העין על ידי הכלב עצמו. במידה ולא ניתן להגיע חשוב לשים קולר אליזבטני על הראש.

כיב בקרנית יכול להסתבך למצבים בהם הזיהום חודר לשכבות פנימיות יותר ואף עלול לחדור לתוך העין וליצור בתוכה דלקת קשה. ישנם אף גזעים כגון בוקסר ופודל המפתחים כיבים עקשנים שלא מחלימים (indolent ulcer) ולעיתים דורשים התערבות כירורגית כדי לטפל בהם.

עין יבשה (keratoconjunctivitis sicca)

על הקרנית שבחלק החיצוני של העין להיות רטובה כל הזמן על מנת שלא יווצרו פצעים ולא תזדהם.

הדמעות מיוצרות על ידי שתי בלוטות: אחת מתחת לעפעף שלישי (nictitating membrane) והשניה מעל לעין (lacrimal gland) .

הסיבה הנפוצה ביותר לעין יבשה היא בעיה חיסונית – אוטואימונית הפוגעת בבלוטות וגורמת  לירידה ביצור הדמעות בשתי העיניים .הבעיה היא גנטית ונפוצה בבולדוג, פאג, ווסטי, קוקר ספניאל, שנאוצר מיניאטורי ויורקשייר טרייר. מעבר לכך יובש בעין יכול להגרם כתוצאה ממחלות שונות ( כלבלבת, הרפס בחתולים), פגיעה פיזית בבלוטות כתוצאה מניתוח או תאונה ותרופות שונות.

כיום הטיפול העיקרי בעין יבשה הוא עם טיפות ציקלוספורין או טקרולימוס אשר מדכאות את התהליך האוטואימוני שפוגע בבלוטות. ניתן גם לשים טיפות דמעות מלאכותיות העוזרות להרטיב את העין.

קטרקט:

תפקיד העדשה בעין נורמלית הוא לרכז את המראות שאנו רואים לרישתית בחלק האחורי של העין.העדשה עשויה סיבים אשר בבעל חיים בריא וצעיר הינם שקופים למראה ומוקפים בקפסולה.

בקטרקט נוצרת עכירות של העדשה כתוצאה משינויים מורכבים בחלבונים ובסיבים שבתוכה ובכמות המים אשר בתוכה.

ישנם גורמים רבים להווצרות קטרקט – טראומה, מחלות שונות כגון סכרת, שוק חשמלי, הרעלה, נטיה גנטית (קטרקט מולד או התפתחות בגיל מבוגר יותר בגזעים מסוימים).

קטרקט נוטה להחמיר עם הזמן עד שהופך מקטרקט התחלתי שאינו בשל לקטרקט היפרבשל ועלול לפרוץ את קפסולת העדשה ולגרום לדלקת של כל העין.

במצבים כאלו מומלץ לנתח ולהוציא את עדשה כדי להציל את העין.

אין להתבלבל בין קטרקט ל – nuclear sclerosis  שהוא מצב בו עם השנים עוד ועוד סיבים נדחסים זה על גבי זה בתוך העדשה ואל לאט השקיפות שלהם יורדת. זהו מצב נורמלי בעין של כלב מבוגר שאינו פוגע בראיה.