אי ספיקת כליות בחתולים

אי ספיקת כליות בחתולים

אי ספיקה כילייתית או כשל כילייתי בחתולים זו מחלה הנפוצה בחתולים מבוגרים הפוגעת בכשליש מהם.

מהם תפקידי הכליות?

-הכליות משתתפות בויסות מאזן הנוזלים בגוף- מייצרות יותר שתן כשיש עודף נוזלים ומייצרות שתן מרוכז כשנוצר הצורך בשמירה על נוזלי הגוף.

-הכליות אחראיות על יצור הורמונים שונים ביניהם אריתרופויאטין האחראי על יצור תאי דם אדומים חדשים.

-מווסתות מלחים ואלקטרוליטים בגוף.

-שומרות על איזון חומצה-בסיס בגוף.

-מווסתות לחץ דם

-מפנות חומרי פסולת מהגוף דרך השתן.

מה הגורמים לאי ספיקת כליות?

אי ספיקה כילייתית נגרמת לרוב מנזק ארוך טווח ובלתי הפיך לרקמת הכיליה. ברוב המקרים הגורם הראשוני לנזק לא מאותר.

לעיתים הגורם הראשוני ידוע כמו בעיה גנטית (מולדת) הגורמת לציסטות בכיליה (Polycystic kidney disease ), הרעלות או זיהומים.

מהם סימני המחלה?

ברוב המקרים, אי ספיקת כליות היא מחלה המתקדמת לאיטה. בהתחלה הסימנים הקלינים יהיו מתונים, אבל יחמירו בהדרגה. במקרים חריגים תהיה החמרה מהירה כמו במקרים בהם לחתול לא תהיה גישה חופשית למים והוא יתייבש.

סימני המחלה הנפוצים ביותר כוללים:

-אבדן משקל

-תיאבון ירוד וסלקטיבי

-עייפות

-שתיה מרובה והשתנה מרובה

-בהמשך: חוסר תיאבון, ריח רע מהפה, חולשה ואנמיה.

איך מאבחנים אי ספיקת כליות?

בדיקה גופנית אצל הוטרינרית תראה ירידה במשקל, סימני התייבשות, שינויים בחלל הפה ולעיתים ניתן להרגיש במישוש הבטן שינויים במבנה הכליות. בדיקות דם ושתן יראו שינויים בתיפקודי הכיליה-הפרעה בפינוי פסולת מהדם, אנמיה (חוסר דם) וירידה בריכוז השתן. בדיקות נוספות כמו אולטראסאונד או צילומי רנטגן יתנו מידע נוסף על שינויים במבנה הכליות או מחלות הפוגעות בהם.

איבחון מוקדם של המחלה חיוני לשיפור והארכת חיי החתול החולה. בחתולים מעל גיל 10 מומלץ לבצע בדיקה גופנית ובדיקות דם ושתן תקופתיות לאיבחון מוקדם של המחלה!!

הטיפול באי ספיקת כליות

-חשוב לאפשר לחתול גישה חופשית למים טריים ונקיים לפצות על אובדן הנוזלים המוגבר דרך השתן. רוב החתולים יזדקקו לתוספת נוזלים הניתנים מתחת לעור או לתוך הוריד בהתאם למצב החתול.

-מזון רפואי לחתולים עם אי ספיקת כליות מכיל חלבון באיכות טובה אך בכמות מוגבלת וכמויות מוגבלות של פוספאט כדי לא להעמיס על הכליות. מזון משומר עדיף על מזון יבש כי מכיל יותר נוזלים. יש באפשרותכם להכין מזון ביתי המותאם לחתולים עם בעיות כיליה בהתאם להנחיות הוטרינרית.

-בהתאם למצב החתול ינתנו טיפולים תרופתיים תומכים הכוללים תוספי אשלגן וסידן, תרופות נגד בחילות, לעידוד תיאבון ונגד הקאות, בחתולים עם לחץ דם גבוה – תרופות להורדת לחץ דם.

-בחתולים הסובלים מאנמיה כתוצאה מפגיעה בהפרשת הורמונים ע"י הכליות ינתן טיפול בהורמון הנקרא דרבופויאטין המעודד את הגוף לייצר דם.

-פעילות מתונה ותנועה מומלצים בחתולים עם אי ספיקת כליות אולם יש להימנע מפעילות מאומצת ומסטרס.

לסיכום: החדשות הרעות הן שאין אפשרות לרפא את החתול מאי ספיקה כילייתית. אבל יש גם חדשות טובות: ישנן אפשרויות טיפול שונות המאפשרות לחתול החולה לחיות חיים איכותיים משך חודשים ואף שנים (!) לאחר האיבחון.